Weet wat je zingt

#24 Een lied van profetisch besef

10-05-2021

Net als bij lied 652 en 655 is lied 659, ‘Kondig het jubelend aan’ geschreven door dichter Willem Barnard (1920-2010) en heeft hij ook bij dit lied zich laten inspireren door de klassieke introïtusantifoon voor deze zesde zondag in de paastijd. ‘Verkondig dit met luid gejuich, laat het horen, laat weten tot aan de einden der aarde: De Heer koopt zijn dienaar Jakob vrij!’

#23 Cantate Domino canticum novum

02-05-2021

De vijfde zondag in de Paastijd draagt de naam ‘Cantate’. De naam ontleent zich van de antifoon voor deze zondag ‘Cantate Domino canticum novum’, ‘Halleluja! Zing voor God een nieuw lied, want wonderen heeft Hij gedaan. Halleluja!’ (NLB 640d) wat weer refereert aan Psalm 98. Het Latijnse woord cantate betekend zingen en het lied dat onlosmakelijk met deze zondag verbonden is, is NLB 655 ‘Zing voor de Heer een nieuw gezang’.

#22 Een trinitarische doxologie

25-04-2021

Na een misschien toch wat ingetogen derde paaszondag is het op de vierde paaszondag weer volop feest. Deze vierde paaszondag draagt de naam ‘Jubilate’ en is genoemd naar de introïtusantifoon voor deze zondag ‘Jubilate Deo omnis terra’ wat dan weer het begin is van Psalm 66 ‘Jubel voor God, heel de aarde’. Vandaar dat Psalm 66 niet mag ontbreken op deze paaszondag en met de omsluiting van het zingen van de antifoon NLB 640c is de toon voor deze zondag gezet.

#21 Een ingetogen lied in de Paastijd

17-04-2021

Misericorida Domini is de naam van de derde zondag in de paastijd en betekent zoiets als barmhartigheid. De lezing volgens het Luthers leesrooster is die van Johannes 21: 15-23 waarin de rehabilitatie van Petrus centraal staat. Lied 649 ‘O Heer, blijf toch niet vragen’, tekst van Jan Wit (1914-1980), is het lied dat uitermate geschikt is bij deze lezing.

#20 Het lied van de verschijningen

10-04-2021

Op de tweede zondag van de paastijd ‘Quasimodo geniti’ (pas geboren kinderen), ook wel bekend als beloken Pasen, staat een aantal lezingen over de verschijning van de Heer centraal. In die lezingen speelt de maaltijd een belangrijke rol. Als we bijv. kijken naar het gedeelte wat in Lucas 23: 13-35 staat, de Emmaüsgangers, openbaart Jezus zich tijdens de maaltijd maar ook in Lucas 24: 41-42 en Johannes 21: 1-14 verschijnt Jezus tijdens de maaltijd en vraagt om iets te eten.

#19 Christus onze Heer verrees

04-04-2021

Op Paasmorgen mogen we allen zeggen ‘DE HEER IS WAARLIJK OPGESTAAN. HALLELUJA!’ Eén van de bekendste en favoriete Paasliederen is lied 624 ‘Christus, onze Heer, verrees’ maar wel een lied met wat een ingewikkelde ontstaansgeschiedenis.


Deel deze pagina op:
Facebook Twitter Linkedin
U zij de glorie, opgestane Heer,
U zij de victorie, U zij alle eer!
Alle menselijk lijden hebt Gij ondergaan
om ons te bevrijden tot een nieuw bestaan:
U zij de glorie, opgestane Heer,
U zij de victorie, U zij alle eer!
NLB 634

In de regio

A Rocha Groene Hart

A Rocha Groene Hart is een lokale groep van de christelijke natuurbeweging A Rocha Nederland. Zij stimuleert de betrokkenheid bij Gods schepping en is actief betrokken bij de natuur in de directe omgeving van Gouda. A Rocha Groene Hart heeft de ‘Stolwijkse Boezem’ geadopteerd.

Agenda

Nog geen nieuws beschikbaar.
» bekijk de hele agenda

Uitgelicht

Christelijke meditatie

Elke vierde woensdag van de maand is er een begeleide christelijke meditatie in de Westerkerk. We beginnen de avonden met een aandachtsoefening. Aansluitend wordt er per keer een vorm van christelijke meditatie beoefend. Iedereen is welkom, van binnen en van buiten de kerk.

Westerkerk • Eerste E.J. Potgieterstraat 37 • 2802 LD • Gouda • 0182-52 15 18 • facebook.com/westerkerkgouda

© 2015 - 2024 Westerkerk Gouda | disclaimer | privacyverklaring | colofon